Tuesday, January 25, 2011

Duck surprise

Vi blev skjutsade till en trevlig restaurang för att äta lunch redan den första dagen. Det var finfint. Jag tog stekt ris med bläckfisk, Erik tog några nudlar och Lena en sallad. Finfint. Vi träffade några pensionärer från Jylland som satt och åt, och stället verkade överhuvudtaget frekventerat. Mest av turister, men iallafall. Personalen var jättetrevliga, gav Erik leksaker att leka med medan han väntade på maten, och bar runt och gullade med Ellen. Vi käkade där fler gånger, och det var lika bra varje gång..

Nu var det ju så bara, att det låg ett ställe bredvid. De hade något på menyn som det andra stället saknade. "Today's special - duck". Så för omväxlingens skull så testade vi den restaurangen istället en av dagarna. Att jag alltid tjatar om att man ska gå till välbesökta restauranger, glömde jag väl bort tillfälligt. Inte hade vi sett någon där de andra gångerna. Och att det stått om den där ankan redan en vecka tidigare borde väl också varit ett varningstecken..

Lena tog nåt vanligt, Erik tog en ananas med stekt ris, och jag valde ankan med tamarindsås. Därför blev jag lite besviken då jag serverades grillad anka med apelsinsås.. Badande i apelsinsåsen, och inte helt genomvarm gav den ett lite sunkigt intryck. Den var ju snyggt upplagd och så...


...men det var något som fick mig att låta bli att äta upp det sista.

Det hjälpte föga. På kvällen blev det många toalettbesök, och på det sista av dem kom ankan upp i en papperskorg också. Hela natten låg jag med frossa under filten, men redan dagen efter mådde jag bättre igen. Dock inte tillräckligt bra för att ha full aptit då vi svettades runt på en lokal matmarknad. Jag önskar att jag kunnat prova lite mer grejer där..

No comments:

Post a Comment